Wednesday, April 9, 2008

18 Decluttering Tips to Start Conquering Your Mess

18 pięciominutowych roztłaczających rad na pokonanie Twojego bałaganu

Kiedy rzeczy w Twoim domu zaczynają Cię przytłaczać, pokonanie góry rzeczy zaczyna być sporym wyzwaniem. Ale gdyby zacząć tylko przez 5 minut....?

When your home is filled with clutter, trying to tackle a mountain of stuff can be quite overwhelming. So start with just five minutes.

read more | digg story
1. Znajdź jedno miejsce na papiery
Papiery stanowią na ogół znaczącą część naszego bałaganu. Wynika to z tego, że trzymamy je w różnych miejscach... na biurku, na stole, w samochodzie, na półce...Gdybyśmy mieli wyznaczone jedno miejsce na dokumenty, czy papierzyska...od razu byłoby ich mniej na widoku.

2. Oczyść strefę "zero"
Znajdź miejsce, które będzie zawsze czyste i puste, np. stół, półkę, biurko. Wyrzuć niepotrzebne rzeczy, te potrzebne przenieś w inne miejsce i na początek spróbuj utrzymać strefę "zero" w czystości. Następnie, powolutku spróbuj rozszerzyć strefę czystości na cały dom.

3. Wyczyść blat
Celem naszego sprzątania jest pozbycie się rzeczy z płaskich przestrzeni w domu. Zacznijmy więc od jednego blatu, np. kuchennego. Jedyne rzeczy, które mogą na nim pozostać to czajnik, lub toster, czyli rzeczy codziennego użytku. Wszystkie inne, używane raz na tzw. ruski rok mają znaleźć się w szafkach.

4. Wybierz półkę
Skoro udało nam się oczyścić blat, zabierzmy się za jakąś półkę...z szafki z ubraniami, z regału. Należy ją opróżnić z wszelkich niezbędnych i powodujących bałagan rzeczy.

5. Zaplanuj weekend roztłaczający (natłok rzeczy, czyli bałagan)
Pewnie nie macie ochoty robić wielkich porządków dziś czy jutro, ale może warto zaplanować weekend na sprzątanie np. za kilka tygodni. Przygotuj kartony, worki na śmieci. Zobacz, czy nieużywane przez Ciebie rzeczy można komuś oddać i do dzieła.

6. Wybierz 5 rzeczy i znajdź im miejsce
Muszą to być rzeczy, których używasz codziennie, tylko nie wiadomo czemu kładziesz je zawsze gdzie indziej. Zastanów się, gdzie byłoby je kłaść najlepiej. Ustal to miejsce i od tej pory zawsze trzymaj tam te przedmioty.

7. Poświęć kilka minut na wizualizację swojego pokoju
Podczas sprzątania dobrze jest zrobić sobie przerwę na przyjrzenie się pokojowi. Jakie rzeczy powinny w nim być, a jakie nie? Co leży na podłodze (podpowiedź: tylko meble i dywan mają tam miejsce)? Jak już wyobrazimy sobie pokój bez bałaganu po prostu pochowajmy rzeczy, które ten bałagan tworzą.

8. Stwórz "może" pudełko
Zdarzyło Wam się pewnie nie raz, że przeglądając rzeczy natrafiacie na takie, które jakoś ciężko wyrzucić. Rozwiązaniem jest "może" pudełko. Włóżcie do niego wszystkie takie rzeczy i następnie schowajcie. Za 6 miesięcy zróbcie drugie podejść...może uda się wyrzucić wtedy całe pudło...

9. Zanieś do samochodu rzeczy do oddania
W połowie sprzątania uda się pewnie zgromadzić kupkę rzeczy, które będziecie chcieli oddać. Warto wtedy je zapakować i dać do samochodu, a następnego dnia zawieść. Od razu będzie w domu luźniej.

10. Stwórz 30-dniową listę
Nawet jak już uda nam się wszystko posprzątać, powyrzucać zbędne graty, to wcześniej czy później nasze mieszkanie znowu się zapełni...Dzieje się tak dlatego, że ciągle kupujemy nowe rzeczy, często niepotrzebne. Żeby tego uniknąć stwórzcie listę 30-dni. Za każdym razem, gdy najdzie Wam ochota kupienia czegoś nowego a potencjalnie zbędnego wpiszcie to na listę z podaniem daty wpisu. Tą rzecz będzie można kupić dopiero za 30 dni, a wtedy pewnie już ochota na ten nabytek przejdzie. Dobry sposób na zmniejszenie bałaganu, no i wydatków. [autor pisze w tym punkcie, że przykładem zbędnej rzeczy jest nowy MacBook Air, ale nie wiem czy jestem w stanie się z nim zgodzić;)].

11. Naucz dzieci gdzie co leży
Rada tylko dla rodziców...nauczcie dzieci gdzie co ma leżeć, no i tego, żeby odkładali rzeczy na swoje miejsce. Nauka tego nawyku trochę trwa, ale warto.

12. Załóż kilka teczek
Większość papierów jakie mamy w domu nie ma swojego miejsca. Wystarczy założenie kilku, na rachunki i inne tego typu papierzyska, znalezienie na nie miejsca i będzie czyściej.

13. Naucz się szybkiego teczkowania
Jak już uda się nam założyć system teczek, wystarczy go regularnie używać i papiery już nas nie zasypią.

14. Wyciągnij nieużywane ubrania
Codziennie rano zaglądamy do szafy, żeby wybrać co dziś na siebie założymy, do pracy, czy do kina, nieważne. Poświećmy chwilę na odłożenie rzeczy, których nie nosimy. Jeśli są to ubrania sezonowe, dajemy je do pudła. Reszty się pozbywamy. Po jakimś czasie będziemy mieć w szafach jedynie te ubrania, które naprawdę nosimy.

15. Opróżnij szafkę z lekami
Jeśli nie masz takiej szafki, albo jednego miejsca na leki to szybko je znajdź. Przejrzyj leki w poszukiwaniu tych, które są przedatowane, wyrzuć końcówki maści, nie najświeższe bandaże itd.

16. Opróżnij szufladę
Weź szufladę i wysyp jej zawartość na stół. Następnie podziel rzeczy na 3 kupki. 1: rzeczy, które powinny być w szufladzie, 2: rzeczy, które powinny być w innym miejscu, 3: rzeczy do wywalenia. Wyczyść szufladę, włóż do niej rzeczy z 1 kupki, kupkę nr wyrzuć, a rzeczy z drugiej daj na swoje miejsca.

17. Naucz się cieszyć nienabałaganionym widokiem
Jak już pokonamy bałagan w jednym pokoju poświęćmy chwilę, żeby się nim nacieszyć. Pokochajmy porządek, znienawidźmy bałagan.

18. Porozmawiaj z domownikami
Przekonaj ich, że życie w porządku jest super. Włącz ich w ten proces. Tylko pamiętaj zachęcaj ich, a nie marudź.

0 comments: